اچ تی سی در آستانه سقوط، آیا برند تایوانی می تواند مجددا به بازار رقابت بازگردد؟

به گزارش وبلاگ فروش ساعت، شرکت اچ تی سی وضعیت فروش بسیار بدی دارد و در طراحی و فراوری تلفن های هوشمند جدید خود با مشکل روبرو شده است.

اچ تی سی در آستانه سقوط، آیا برند تایوانی می تواند مجددا به بازار رقابت بازگردد؟

به گزارش خبرنگار ، در میان اخبار پر هیاهو سیستم عامل جدید هوآوی، معرفی سری نوت 10 ، شایعات مربوط به سری آیفون 11 و پیکسل 4، توجه بعضی از طرفدارن قدیمی اندروید کلاسیک به سمت خبری نه چندان مهم جلب شد. شرکت HTC اعلام نمود که در حال آماده سازی مدلی میان رده برای بازار اروپا است، این نشان می دهد که اچ تی سی همچنان زنده است و می خواهد در بازار رقابتی اروپا، خودی نشان دهد. اچ تی سی مدت ها است که مانند سابق در بازار تلفن هوشمند حرفی برای گفتن ندارد، شرکت تایوانی با تمام سابقه درخشانی که در فراوری تلفن های هوشمند اندرویدی داشت در آستانه مرگ واقع شده است، اما دست از کوشش برنمی دارد. بیش از یک سال از معرفی آخرین پرچمدار اچ تی سی می گذرد، از آن موقع میان رده هایی ناپیروز مانند Desire 19+ و Exodus 1s وارد بازار شدند که نسبت به رقبای جذاب چینی و کره ای، مدل هایی شکست خورده محسوب می شوند.

اولین تلفن هوشمند اچ تی سی در سال 2019 مدل Exodus 1s بود که در ماه می معرفی گردید، یعنی پس از گذشت 4 ماه از سال، در همین مدت شرکت های چینی وکره ای بیش از 50 مدل میان رده جدید را معرفی و عرضه کردند. اچ تی سی با این وضع امیدی به فروش ندارد، اما به هر حال این مدل ها نماینده اچ تی سی در بازار هستند و موجب می شوند، هر چند وقت یک بار اخباری از سمت این شرکت تایوانی منتشر گردد، واقعیت آن است که با این روند، اچ تی سی در بازار تلفن های هوشمند هیچ شانسی ندارد.

مدل های میان رده این شرکت نه از نظر مشخصات، نه امکانات و نه حتی قیمت، توانایی رقابت با مدل های رقیب را ندارند، به همین جهت اچ تی سی با کوشش در ایجاد خلاقیت، مدل های سری Exodus را به ویژگی های اختصاصی بلاک چین تجهیز کرد، اما این قابلیت ها نیز تاثیری در فروش این مدل ها نداشت. اچ تی سی برای خیلی از هواداران تلفن های هوشمند، برندی نوستالژی و خاطره انگیز است، خاطره مدل های اندرویدی مانند Nexus One که زمانی در بازار تلفن های همراه، یکه تازی می کردند به آسانی از یاد ها نخواهد رفت. قطعا ما نیز به دنبار ورشکستگی این شرکت نیستیم، اما آیا کوشش های اچ تی سی، ارزشش را دارد؟

در هر صورت اچ تی سی با معرفی میان رده های جدید و کوشش در ایجاد محصولاتی خلاقانه، نشان داده است که به آسانی تسلیم نخواهد شد، از طرفی بازار تلفن های هوشمند به هیچ برند و نامی متعهد نیست و ممکن است در هر لحظه همه چیز تغییر کند، ممکن است هوآوی با سیستم عامل جدید خود شکستی سنگین در فروش تجربه کند و دیگر برند های چینی نیز نتوانند مانند سابق در بازار قدرتمند ظاهر شوند. شاید هم روزی اچ تی سی مجددا به عنوان یک برند پیشتاز و برتر در دنیا شناخته گردد و محصولات پرفروشی را فراوری کند، هیچ چیزی تضمین شده نیست، در گذشته نیز شاهد رجحان مطلق برند هایی مانند نوکیا یا سونی اریکسون بودیم که در حال حاضر یا ازبین رفته و یا تاثیر چندانی در بازار ندارند.

اچ تی سی ممکن است تحت شرایطی بتواند مجددا به دوران اوج خود بازگردد، در حال حاضر بعضی تغییرات در بازار تلفن های هوشمند، ممکن است آینده این صنعت را دگرگون کند و اگر مدیران اچ تی سی به اندازه کافی هوشمندانه عمل نمایند و کمی خوش شانس نیز باشند، شاید با رشد فروش و سهم در بازار دنیای همراه شوند، البته این موارد تنها در حد یک فرضیه است، اما آنالیز مواردی که موجب رشد مجدد شرکت هایی مانند اچ تی سی می گردد، نگاهی دقیق تر به وضع فعلی بازار تلفن های هوشمند به ما خواهد داد.

آنالیز جامع تفاوت های سری گلکسی نوت 10 و گلکسی نوت 9

اینترنت 5G، یک تغییر دهنده بزرگ

شاید در حال حاضر تاثیرگذاری اینترنت 5G برروی بازار تلفن هوشمند به این مقدار تصور نگردد، اما در دنیای امروزه، اینترنت پرسرعت می تواند تمام معادلات را تغییر دهد. اینترنت 5G تنها برای استفاده کاربران نیست، این فناوری تا حد زیادی بر روی سرویس های ناوبری، اتومبیل های خودران، حمل و نقل و حتی ماموریت های فضایی تاثیرگذار است، در سال های گذشته نیز تاثیر گسترده اینترنت 4G LTE را در سطح دنیا دیدیم، پس نباید نسل جدید اینترنت پرسرعت را دست کم بگیریم.

اچ تی سی چندی پیش یک هاب 5G را به بازار آمریکا عرضه نموده است، شاید این اتفاق در نگاه اول چندان مهم نباشد، اما برای آغاز، حرکتی مهم و اساسی خواهد بود. درست است که دیگر شرکت ها تلفن های 5G خود را نیز واراد بازار نموده اند، اما نباید از اچ تی سی انتظار تحولاتی بزرگ داشت، در عین حال این شرکت به آرامی باید راه رشد خود را طی کند. هاب هوشمند 5G اچ تی سی به طور اختصاصی برای یکی از بزرگ ترین اپراتور های آمریکا یعنی Sprint عرضه شده، این اپراتور به زودی با T-Mobile ادغام می گردد و بزرگ ترین اپراتور آمریکای شمالی را تشکیل می دهند، به همین جهت فراوری محصولات اختصاصی برای Sprint، آینده ای درخشان دارد، نکته جالب آن است که در سال 2010 و 2011 نیز این اچ تی سی بود که اولین مدل های اختصاصی 4G و 4G LTE را برای Sprint فراوری کرد. قطعا شرکت های آمریکایی علاقه ای به استفاده از خدمات 5G شرکت های مخابراتی چینی ندارند، به همین جهت شاید HTC یک گزینه بسیار مناسب برای بازار آمریکا باشد.

نوستالژی همواره جواب می دهد

قطعا همه هواداران قدیمی تلفن های همراه علاقه دارند تا مجددا برند های نوکیا، اچ تی سی و سونی اریکسون را در صدر بهترین فراورینمایندگان تلفن همراه در دنیا ببینند. نوستالژی به اندازه کافی قدرتمند است و می تواند به فروش این شرکت ها یاری کند، طبق آمار بین ماه های آوریل و جون، شرکت HMD تحت برند نوکیا توانسته 4.8 میلیون تلفن هوشمند به فروشد، این مقدار شاید در مقایسه با برند های پیشگام درخور توجه نباشد، اما نباید این نکته را فراموش کنیم که در سال 2016، نوکیا وضعیتی به مراتب بدتر از اچ تی سی فعلی داشت. اما این شرکت پس از خریده شدن توسط HMD و فراوری گوشی های قابل رقابت در بازار توانسته تا حد زیادی خود را به رقبا نزدیک کند و حال نیز مدل های میان رده زیادی در دست فراوری دارد، مدل هایی که اختلاف کمی با محصولات چینی دارند، از طرفی تبلیغات نوستالژی نوکیا و استفاده از اهرم خاطره سازی موجب شد تا بسیاری از خریداران تنها به همین دلیل به سراغ محصولات این شرکت بروند.

اما مدل های اچ تی سی از نظر کیفیت مشکل دارند و به هیچ وجه قابل رقابت با میان رده های محبوب بازار نیستند، این شرکت هنوز نتوانسته مدلی با نمایشگر دارای بریدگی یا حسگر اثر انگشت زیر صفحه نمایش فراوری کند، به همین جهت اچ تی سی باید تغییراتی در محصولات خود ایجاد کند، در هر صورت بازگشت نوکیا به بازار تلفن های هوشمند ممکن است برای اچ تی سی نیز تکرار گردد.

بازار تلفن هوشمند به اصالت احتیاج دارد

شاید این جمله کمی غیرمتعارف باشد، اما هنوز تعداد زیادی از خریداران، برند های جدید را بی اصالت می دانند و به همین جهت محصولات آن ها را خریداری نمی نمایند. اچ تی سی یکی از اصیل ترین برند های تلفن همراه در دنیا است، این شرکت اولین مدل اندرویدی تاریخ را فراوری و عرضه کرد، برای اولین بار دوربین دوگانه توسط اچ تی سی معرفی گردید و حال نیز این شرکت تایوانی برای اولین بار بر روی ویژگی های بلاک چین متمرکز شده است. این شرکت همچنین در ساخت هدست های واقعیت مجازی نیز تبحر دارد و یکی از رجحانن ها در دنیا محسوب می گردد. جدا از درآمد بسیار کم 14 میلیون دلاری در ماه جون که به هیچ وجه با شرکت ها بزرگ بازار قابل مقایسه نیست (در سه ماهه گذشته، اپل در هر ساعت، 14 میلیون دلار درآمد داشت)، اصالت اچ تی سی می تواند درآینده موجب اعتماد مجدد به این شرکت گردد.

با توجه به وضع فعلی اچ تی سی، این شرکت نمی تواند ریسک کند و شاید یک شکست دیگر، کار اچ تی سی را برای همواره انتها دهد، در حال حاضر اچ تی سی در لبه پرتگاه واقع شده است و مدیران این شرکت باید تصمیماتی هوشمندانه برای آینده این برند تایوانی اتخاذ نمایند. با برنامه ریزی صحیح می توان اچ تی سی را مجددا سرپا کرد، اما این اتفاق به این آسانی ها رخ نمی دهد، فراموش نکنیم که برند های نوپا نیز از شکست های قبلی شرکت هایی مانند اچ تی سی درس گرفته و با تمام وجود برای حیات خود کوشش می نمایند، رشد و ارتقاء در این بازار پر رقابت ماموریت غیر ممکن اچ تی سی است که شاید در آن پیروز باشد و شاید شکست بخورد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "اچ تی سی در آستانه سقوط، آیا برند تایوانی می تواند مجددا به بازار رقابت بازگردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اچ تی سی در آستانه سقوط، آیا برند تایوانی می تواند مجددا به بازار رقابت بازگردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید