برنامه های آژانس ادبی پل در ششمین فلوشیپ استانبول 2021 اعلام شد
به گزارش وبلاگ فروش ساعت، مجید جعفری اقدم، مدیر آژانس ادبی و ترجمه پل در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران، درباره برگزاری ششمین گردهمایی بین المللی ناشران و فعالان حوزه ترجمه و نشر(فلوشیپ) استانبول، گفت: فستیوال استانبول فلوشیپ از سال 2016 با همکاری وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه و شهرداری استانبول توسط انجمن حق انتشار ناشران ترکیه(TBYM) برگزار می شود. هدف این فستیوال توسعه روابط حرفه ایی میان ناشران ترکیه ای با ناشران و آژانس های ادبی خارجی و همچنین تبدیل شهر استانبول به مکانی بین المللی جهت مبادلات حق انتشار است.
وی افزود: در فستیوال استانبول ناشران، آژانس های ادبی و مسئولان حق امتیاز از کشورهای مختلف به همراه ناشران ترکیه ای به مدت 3 روز شرکت می کنند و با حضور در برنامه های مختلفی که فستیوال تدارک می بیند، امکان ملاقات و مذاکره با عوامل نشر از کشورهای مختلف پیدا می کنند تا بتوانند نسبت به فروش حق امتیاز و ترجمه آثار خود و همچنین خرید حق امتیاز آثار از کشورهای مختلف مذاکره و اقدام کنند.
جعفری اقدم بیان نمود: در گذشته به این شکل بود که فلوشیپ به صورت نمایشگاهی، سالن رایت و سمینارها برگزار می شد، اما در دوسال اخیر بخش نمایشگاهی آن حذف شد و صرفا در قالب سالن کپی راست و سمینارها برگزار می شود. کسانی حق شرکت در این فلوشیپ را دارند که در سایت فلوشیپ تا 25 دسامبر ثبت نام کنند که پس از بررسی از ثبت نام کنندگان برای شرکت در فلوشیپ دعوت می شود. پس از دعوت، سه نوع حمایت صورت می گیرد، نخست حمایت طلایی است که براین اساس تمام هزینه های مدعو شامل اسکان، هواپیما و میز در سالن رایت رایگان است.
وی ادامه داد: حمایت نقره ای که شامل هزینه پرواز نمی شود و هزینه اسکان و میز در سالن رایت می شود و حمایت برنزی که صرفا شامل میز رایگان در سالن رایت است. در سال 2016 که اولین دوره فلوشیپ بود، آژانس ادبی پل با حمایت طلایی شرکت کرد، اما در دوره های دیگر هم حمایت شد؛ چراکه این رویداد برای آژانس از دیگر رویدادی چون نمایشگاه کتاب فرانکفورت مهم تر است، به این دلیل که هم بازار کشور ترکیه، برای ما بازار بالقوه ای است و هم اینکه ناشران و آژانس های فلوشیپ به آثار شرقی علاقه مند هستند و این رویداد فرصتی برای عرضه آثار ایران است.
مدیر آژانس ادبی پل عنوان کرد: در سالن حق امتیاز فلوشیپ استانبول بیش از 200 میز گفت وگو برای ملاقات و مذاکره درباره مبادلات حق امتیاز و دیگر همکاری های مشترک مابین شرکت کنندگان ترتیب داده می شود و هر شرکت کننده می تواند حداکثر 30 قرار ملاقات و مذاکره در این سالن ترتیب دهد. همچنین 12 برنامه سخنرانی های تخصصی در سالن سمینارها با موضوعات نشر بین الملل اجرا می شود. در پنجمین دوره فلوشیپ استانبول 280 ناشر و آژانس ادبی خارجی و ترکیه ای حضور داشتند. 2778 ملاقات و مذاکره برای مبادلات حق امتیاز مابین شرکت کنندگان انجام شد و قرارداد حق امتیاز بیش از 1000 عنوان کتاب به امضاء رسید.
به گفته جعفری اقدم، آژانس ادبی پل توفیق حضور در همه ادوار این رویداد مهم بین المللی را داشته و همه ساله توانسته است حق امتیاز ده ها اثر ایرانی به واسطه شرکت در این رویداد و برقراری روابط حرفه ای با ناشران و آژانس های ادبی از ترکیه و ده ها کشور خارجی دیگر واگذار شده است.
مدیر آژانس ادبی و ترجمه پل درباره برنامه های اصلی این فستیوال عنوان کرد:
-ملاقات و مذاکرات کاری بین شرکت کنندگان: طبق سیستم اعلامی توسط فستیوال، شرکت کنندگان قرار ملاقات های خود را قبل از برگزاری فستیوال تنظیم می کنند و در ایام فستیوال ملاقات های خود را برگزار می کنند.
-نشست ها و همایش های تخصصی: نشست ها و همایش های مختلفی با موضوعاتی در حوزه کتاب، نشر و مبادلات حق امتیاز در حوزه سخت افزاری و نرم افزاری
-کارگاه های آموزشی
-شام های کار: برای ایجاد فضایی غیر رسمی جهت آشنایی شرکت کنندگان با یکدیگر و ارتباط گیری مراسم شام و پذیرایی ترتیب داده می شود.
-ملاقات با مسئولان و مقامات فرهنگی و نشر ترکیه
-بازدید از جاذبه های فرهنگی استانبول
وی ادامه داد: همچنین نهادهای حمایت کننده از ترجمه و نشر آثار ترکیه در جهان از طریق مبادله حق امتیاز در این فستیوال حضور جدی و موثر دارند. امسال قرار است طرح تدا(TEDA)، بنیاد حمایت از توسعه ادبیات ترکیه در جهان(YATEDEM) و موسسه نشر شهر استانبول(وابسته به شهرداری استانبول) در این فستیوال برنامه های حمایتی از ناشران و آژانس های ادبی که حق امتیاز آثار ترکیه را خریداری می کنند، اجرا کنند.
جعفری اقدم در سرانجام درباره محور فعالیت های آژانس ادبی پل در ششمین فلوشیپ استانبول 2021 گفت: برنامه های آژانس ادبی پل در ششمین دوره فلوشیپ استانبول شامل موارد زیر می شود:
1-معرفی کتاب: حداقل 400 عنوان از آثار ایرانی در موضوعات ادبیات داستانی، کودک نوجوان، علوم انسانی، مطالعات اسلامی و انقلاب اسلامی از طریق اقدامات به شرح زیر معرفی می شوند:
الف-تهیه بروشورها و کاتالوگ های جداگانه به تفکیک موضوع به زبان انگلیسی برای معرفی آثار ایرانی
ب-ارسال فایل بروشور معرفی کتاب به همه ناشران و آژانس های ادبی ترکیه ای فعال در موضوع طرح و همچنین ارسال به تمام شرکت کنندگان خارجی قبل از ایام برگزاری فلوشیپ استانبول
ج- تنظیم قرارملاقات ها برای گفت وگو و مذاکره با بیش از 50 ناشر و آژانس ادبی خارجی و ترکیه ای
د-پی گیری حقوقی برای واگذاری حق امتیاز آثار به مشتریان احتمالی به کنندگی از صاحبان آثار
2-بررسی کاتالوگ های ناشران ترکیه ای و خارجی برای انتخاب آثار مناسب ترجمه و نشر در ایران و پیشنهاد آن ها به ناشران ایرانی
3-سخنرانی در یکی از همایش های فلوشیپ برای معرفی قابلیت های بازار نشر ایران
4-شرکت در سمینارها و کنفرانس های فلوشیپ
منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران