رواج فناوری خانه های هوشمند نیازمند نقش آفرینی شرکت های دانش بنیان است
به گزارش وبلاگ فروش ساعت، رواج فناوری خانه های هوشمند و مدیریت مصرف انرژی، نیازمند فرهنگ سازی عمومی، نقش آفرینی شرکت های دانش بنیان، ایجاد کشش واقعی در بازار ها و گسترش و دسترس پذیری تجهیزات این حوزه است.
به گزارش گروه فناوری وبلاگ فروش ساعت، خانه هوشمند (Smart home technology) شامل حسگرها، مانیتورها، رابط ها، وسایل و دستگاه های متصل به یکدیگر برای امکان کنترل محلی و از راه دور محیط داخلی است.
وسایل و دستگاه های قابل کنترل شامل سیستم های گرمایش و آب گرم دیگ های بخار، رادیاتور، روشنایی، پنجره ها، پرده ها، در های گاراژ، یخچال، تلویزیون و ماشین لباسشویی است. حسگر ها و مانیتور ها عوامل محیطی از جمله دما، نور، حرکت و رطوبت را تشخیص می دهند.
قابلیت کنترل توسط نرم افزار توسط تلفن های هوشمند، تبلت ها، رایانه های شخصی یا به وسیله رابط های سخت افزاری اختصاصی به عنوان مثال، کنترل های نصب شده روی دیوار ارائه می گردد. فناوری های مختلف با استفاده از پروتکل های ارتباطی استاندارد، معمولاً به صورت بی سیم به یکدیگر مرتبط می شوند. خانه هوشمند دارای پیکربندی های بسیاری است و از زمینه های درخور توجه شرکت های فناور به شمار می رود.
در دنیا به این فناوری توجهی جدی شده است. به طوری که خانه های هوشمند یکی از 10 حوزه اقدام اولویت دار اتحادیه اروپا در برنامه راهبردی فناوری های حوزه انرژی است؛ ایجاد فناوری، راه چاره و خدماتی که هوشمندی را برای مصرف نمایندگان انرژی به ارمغان می آورد. در پشت این راهبرد، مصرف بهینه انرژی، بازار جدید برای انرژی های نو، مدیریت و حفاظت از داده ها است.
طیف گسترده ای از پروژه های بودجه عمومی در سراسر اتحادیه اروپا برای مشارکت مصرف نمایندگان در این چشم انداز در نظر گرفته شده است. چنین خانه هایی به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از سیستم کارآمد انرژی در آینده دیده می گردد، زیرا به کاهش تقاضای کلی و همچنین کاهش محدودیت های عرضه در دوره های اوج بار یاری می نماید. کارشناسان اتفاق نظر دارند که تغییرات اقلیمی و سیاست انرژی باعث توسعه بازار خانه های هوشمند خواهد شد.
آینده خانه ها
نقش فناوری خانه های هوشمند به طور فزاینده ای در حال گسترش است و از مدیریت مصرف انرژی به نقش های تازه ای مانند کنترل سیستم های گرمایشی، آب گرم و روشنایی توسعه یافته است. پیش بینی می گردد که بازار دنیای لوازم هوشمند به میزان 650 برابر از 40 میلیون دلار در 2012 به 30 میلیارد دلار در سال 2020 افزایش یابد. تحقیقات دنیای مصرف نمایندگان در هفت کشور دنیا، از جمله انگلستان و آلمان نشان دهنده استقبال بالا از این فناوری ها است.
بیش از نیمی از مصرف نمایندگان در نظرسنجی علاقه عمومی خود را به خانه های هوشمند ابراز داشتند و 50 درصد از آنان معتقدند فناوری خانه های هوشمند تا چند سال آینده بر زندگی آن ها تأثیر می گذارد. با این حال، رواج فناوری خانه های هوشمند و مدیریت مصرف انرژی، نیازمند فرهنگ سازی عمومی، نقش آفرینی شرکت های دانش بنیان، ایجاد کشش واقعی در بازار ها و گسترش و دسترس پذیری تجهیزات این حوزه است. رشد بازار در نهایت به کاربران احتمالی بستگی دارد که ویژگی های این فناوری نوظهور را بپذیرند و از آن استقبال نمایند.
خانه هوشمند و مدیریت انرژی در ساختمان ها
فناوری خانه های هوشمند در بخش های گوناگونی کاربرد دارد که یکی از آن ها مدیریت انرژی ساختمان است. SHT ها می توانند نه تنها مدیریت انرژی را بهبود دهند، بلکه همچنین امنیت و پایداری ساختمان را افزایش می دهند. اما این مزایا به تنهایی برای جذب کاربران و سازندگان ساختمان ها به سوی فناوری خانه ها هوشمند و مدیریت انرژی ساختمان کافی نیست.
تحقیقات بازار نشان داده است که مهمترین مانع در این جهت، پذیرش هزینه های پیش پرداخت و به دنبال آن عدم مطلعی و نگرانی درباره کارایی، امنیت و پایداری این تجهیزات و همچنین حفظ حریم خصوصی کاربران است. چندین مطالعه با استفاده از نمونه های کوچک و آزمایشگاهی، نگرانی های احتمالی کاربران در خصوص SHT را عمیق تر آنالیز نموده اند. این مطالعات علاقه به پتانسیل مدیریت انرژی خانه های هوشمند را تأیید نموده است، اما همچنین موانع احتمالی بازار را برای تصویب شامل هزینه، حریم خصوصی، امنیت، قابلیت اطمینان و قابلیت همکاری فناوری های مختلف تعیین نموده است.
این تحقیقات نشان می دهد که کاربران نسبت به سیاستگذاران در خصوص SHT ها احتیاط بیشتری دارند. تجزیه و تحلیل بازار مطلع سازی بازیگران بازار، صنعت و خرده فروشان درباره خانه های هوشمند و برقراری ارتباط با ویژگی ها، به ویژه مزایای این سیستم و ترویج آن یاری می نماید.
منبع: خبرگزاری دانشجو