پرویز شهبازی: اجازه بدهید فیلم خودم را بسازم
به گزارش وبلاگ فروش ساعت، پرویز شهبازی گفت:این همه سینماگر پیروز در ایران آنگونه که مخالفان مالاریا دوست دارند فیلم می سازند. اجازه بدهید من هم فیلم خودم را بسازم.
به گزارش وبلاگ فروش ساعت، طبق گزارش رسیده؛ این کارگردان سینما که شامگاه 23 مهر ماه در فرهنگسرای ارسباران در نشست نقد و آنالیز مالاریا سخن می گفت،ادامه داد: فیلم هایی از این دست تماشاگران خودشان را دارند و باید شرایطی ایجاد گردد تا آنها بتوانند این فیلم ها را ببینند. می دانم تماشای مالاریا برای چشم هایی که عادت به دیدن این نوع فیلم ها ندارند سخت است. سعی می کنم در فیلمسازی به هوش و سلیقه مخاطب احترام بگذارم، در حقیقت روی هوش و سطح سواد و آگاهی تماشاگر حساب می کنم.
شهبازی درباره احترام به تماشاگر ایرانی اظهار کرد: تماشاگر فیلمهای ایرانی انتظار دارد با فیلم هایی روبرو گردد که هوش و دانایی او را به چالش بکشد. حداقل من 20 فیلمساز ایرانی می شناسم که به هوش و شعور مخاطب ایرانی احترام می گذارند و قابل تقدیر است.
کارگردان مالاریا در بخش دیگری از سخنانش درباره اکران و اتفاقات ناشی از آن گفت: فیلم بعد از دو سال در شرایط اکران خوبی نیست و سانس های زیادی به آن داده نشده است. آقای ردایی (تهیه نماینده) هم حتما شنیده اید که به دلیل مشکل قلبی در بیمارستان بقیه الله بستری شده اند و آرزوی سلامتی برای مسعود ردایی دارم.
او در تایید صحبت های یکی از تماشاگران که معتقد بود مالاریا فیلم فضاسازی است،شرح داد: اولین فیلم سینمایی من مسافرجنوب داستانی ساده و مستقیم داشت و در زمان خودش و بین فیلم های خیلی مهم آن موقع مطرح شد. اما من از آن مرحله زود گذر کردم و الان حوصله آن نوع فیلمسازی را واقعا ندارم. علاقه مند به فرم های بیانی جدید و کلا درگیر کار کردن روی گرامر سینما هستم و می خواهم شیوه های بیانی جدیدی را در کارهایم تجربه کنم. برایم هم مهم نیست دیگران چه می گویند. بنده هر 4 سال یک بار فیلم می سازم و هرسال 300 فیلم در ایران فراوری می گردد یعنی هر چهار سال1200فیلم ساخته می گردد و از این هزار و دویست فیلم یک فیلم هم من می سازم!
شهبازی درباره فروش و پخش این فیلم گفت:مالاریا در طول زمان به سوددهی می رسد و ای بسا از فیلم هایی که این روزها فروش خوبی هم دارند از نظر مالی پیروز تر باشد. دربند هنوز در حال فروش در خارج از کشور است. یا آخرین نمایش نفس عمیق بعد از پانزده سال در همین خرداد سال جاری و در پاریس بود.پخش نماینده مالاریا در مراحل آخر اکران این فیلم در آلمان، سوئیس، اتریش، ایتالیا، سنگاپور، فرانسه، مالزی، تایلند و چند کشور دیگر است.
کارگردان دربند درباره مسائل فنی فیلم بیان نمود: چون استاندارد تصویر در سینمای ایران پایین است فکر می نمایند ما در حال عبور و به طور اتفاقی شستن شیر در پیاده رو خیابان را دیده ایم و فیلمبرداری نمودهایم. نمی دانند این نما از7 لایه تصویر درست شده است. مگر می گردد شیر بیاورید کنار خیابان بشورید و فیلمبرداری کنید؟ منتقد می گوید با موبایل فیلمبرداری نموده اند! دوربین موبایل در هر ثانیه سی فریم می گیرد و در پخش حرکت آهسته می گردد. صحنه های موبایلی فیلم با یک دوربین بسیار کمیاب و شاید نایاب متعلق به کمپانی کانن فیلمبرداری شده است که قابلیت فیلمبرداری 24 فریم در ثانیه را داشت. در این فیلم از 4 دروبین با کلاس ها و کارکترهای مختلف استفاده شده است و برخلاف تصور هزینه ای که برای اجاره دوربین ها صرف شده فراوری را از آثار مشابه گران تر نموده است.
وی درباره مخاطب شناسی برای یک فیلمساز در سینما گفت: مخاطب شناسی در سینما مهم است، من مخاطب هدف دارم، اگر ندانم مخاطبم چه کسانی هستند در پی راضی کردن همه جور سلیقه ای فیلم از دست می رود.
در نشست نقد و آنالیز مالاریا، آذرخش فراهانی بازیگر، جواد طوسی منتقد سینما و کوروش جاهد مجری و کارشناس سینما هم حضور داشتند.
طوسی در بخشی از سخنانش درباره مالاریا گفت: از همان ابتدای فیلم، شهبازی یک نشانه شناسی را در مقابل مخاطب قرار می دهد که به یک عنصر تکرار شونده تبدیل می گردد و آن تلفن همراه و فضای مجازی است و نشان می دهد که چقدر این وسیله ضرورت دارد، شهرستان و تهران ندارد و اولین وسیله ارتباط پیرامون خودشان تلفن همراه و فضای مجازی است که اگر از این افراد گرفته گردد کمیت زندگیشان لنگ شده و پیش نمیرود.
وی ادامه میدهد: مالاریا سمت و سوی اجتماعی با سلایق و زاویه دید پرویز شهبازی را در خود دارد و سعی میکند موقعیت فردی، اجتماعی و ساختار فرهنگی آدمها به تبع مناسبات و جولاندهی که در متن جامعه دارند یک آسبشناسی متاخر و معاصر هم در پی داشته باشد. هر کدام از این فیلمها به یک شکل شرایط ها را مورد آنالیز و کند و کاو قرار میدهد و به نمایش میگذارد. در فیلم مالاریا همان طور که اشاره کردم الزام و اقتضائات زیبایی شناسی و زبان بصری پرویز شهبازی ما را ملزم میکند که به یک نشانهشناسی مفهومی برسیم و رکن و نقطه مرکزی، تلفن همراه و فضای مجازی و نوع برخورد و شیوه ارتباطی آدمها با این وسیله است که یک نوع فرهنگسازی غیر مستقیم را در بردارد.
طوسی درباره روابط میان شخصیت های این فیلم هم سخن گفت.
بهزاد فراهانی، طهماسب صلح جو منتقد نیز از مهمانان حاضر در این برنامه بودند.
منبع: خبرگزاری ایسنا