چرا جوخه انتحار در گیشه پیروز عمل نکرد؟

به گزارش وبلاگ فروش ساعت، جوخه انتحار، علی رغم دریافت نظرات مثبت از سوی منتقدان و تماشاگران، در گیشه ناامیدکننده ظاهر شد. ظهور کرونای نوع دلتا مطمئنا به فروش فیلم لطمه زد اما عوامل دیگری هم وجود دارند که در عملکرد ضعیف فیلم نقش داشته اند. به نام مثال، در دسترس بودن این فیلم در اچ بی او مکس و بازاریابی بدون برنامه، یک فضای تبلیغاتی ضعیف برای فیلم به وجود آورد.

چرا جوخه انتحار در گیشه پیروز عمل نکرد؟

جالب است که رابطه بین فروش این فیلم در گیشه و نظرات منتقدین، کاملا برعکس فیلم قبلی است. اولین فیلم جوخه انتحار در دی سی که شامل این ابرقهرمانان شرور بود، در آگوست 2016 اکران شد و فروش خیلی خوبی داشت و درآمد زیادی کسب کرد.

این فیلم در هفته افتتاحیه خود در آمریکا، فروش رکوردشکن 137.7 میلیون دلار را ثبت کرد و پایان با مبلغ هنگفت 746.8 میلیون دلار در سراسر جهان و بدون عرضه در چین، به کار خود پایان داد. از سوی دیگر، منتقدان از فیلم راضی نبودند و به طرح درهم و برهم آن، بازی ضعیف شخصیت های اصلی و دخالت آشکار استودیو در کار دیوید آیر، ایراد گرفتند.

در عوض، نسخه تازه جوخه انتحار یک فیلم منسجم تر، با شخصیت ها و درگیری های تعیین است که جیمز گان با دید خلاقانه خود آن را ساخته است و به خوبی مورد استقبال منتقدان قرار گرفت. در واقع این فیلم ساز پیش از این، با فیلم نگهبانان کهکشان که برای مارول ساخته بود، به پرفروش ترین کارگردان ماه آگوست تبدیل شده بود تا این که جوخه انتحار دیوید آیر، این نام را تصاحب کرد. با وجود نظرات مثبت منتقدان، جوخه انتحار گان نتوانست به میزان دو فیلم بالا، موفقیت مالی کسب کند و تا به امروز فقط 26.5 میلیون دلار فروش داشته است.

فروش پایین فیلم به دلیل تاثیرات ادامه دار کرونا است

واضح ترین و بدون شک، مهم ترین عامل موثر در عملکرد ضعیف جوخه انتحار در گیشه، بیماری همه گیر کرونا است که مخاطبان را برای بازگشت به سینما مردد می نماید. هم زمان با افزایش عرضه واکسن در ابتدای تابستان در آمریکا و بازگشایی سینماها، مقدار فروش فیلم ها به طور مختصر افزایش یافته بود. فیلم هایی مانند یک مکان ساکت 2 و سریع و خشمگین 9، بیشترین فروش اولیه را در دوران کرونا تجربه کردند و به نظر می رسید که تماشاگران بتوانند فیلم های مورد علاقه خودشان را در این تابستان، به راحتی و با خیال راحت در سینما تماشا کنند.

تا این که نوع دلتای کرونا آغاز به رشد کرد و این گونه تهدیدآمیز و واگیردارتر، همزمان با کاهش واکسیناسیون، افزایش یافت و موجی دیگر از کرونا را ایجاد کرد که باعث شد افراد، کم تر در مکان های عمومی مانند سینما حضور یابند. جوخه انتحار، برنامه ریزی شده بود تا در زمانی منتشر شود که تعداد ابتلا به کرونا تحت کنترل باشد اما متاسفانه شرایط، خلاف آن چه تصور می شد پیش رفت. با آغاز تابستان، فروش گیشه فیلم ها با فرایند نزولی روبرو شد. بیوه سیاه بعد از هفته افتتاحیه خود، با افت فروش گسترده ای همراه شد و باقی فیلم ها هم نتوانستند در آغاز اکران خود بیش از 40 میلیون دلار درآمد کسب کنند. به این ترتیب، جوخه انتحار به قربانی این شرایط اسفناک سینما تبدیل شد.

اچ بی او مکس چگونه بر فروش جوخه انتحار در گیشه تاثیر گذار بود؟

با این حال، فقط کرونا نبود که بر فروش ضعیف فیلم اثر گذاشت. این فیلم، بخشی از پروژه بی سابقه برادران وارنر، برای پخش هم زمان فیلم ها در اچ بی او مکس و سینماها بود. این بدان معناست که کسانی که به هر دلیلی نمی خواستند به سینما بفرایند، می توانستند در عوض، بدون هیچ هزینه اضافی و با امنیت جانی، جوخه انتحار را داخل خانه خود تماشا کنند (بر خلاف اکانت ویژه دیزنی پلاس که علاوه بر هزینه معمول، باید 29.99 دلار برای آن پرداخت کرد). این استراتژی انتشار، در واقع عددی بیش از آن چه در گیشه مشاهده می شود رقم می زند، زیرا 2.8 میلیون خانوار، جوخه انتحار را از از طریق اچ بی او مکس تماشا کرده اند که این تعداد، این فیلم را به دومین فیلم پربیننده این سرویس پخش، پس از مورتال کمبت تبدیل می نماید.

این اعداد و ارقام نشان می دهد که جوخه انتحار، شکست نخورده اما موفقیت بزرگی هم به دست نیاورده است. در ارتفاعات، یکی دیگر از آثار منتشر شده در اچ بی او مکس، علی رغم تحسین منتقدان، هم در گیشه و هم در سیستم پخش، با مشکل مالی روبرو شد اما به هر حال، فیلم هایی مانند جوخه انتحار و مورتال کمبت، راهی جایگزین برای کمبود فروش خود در سینما پیدا کردند. فاکتور مهمی که باید مورد توجه قرار گیرد این است که رده بندی سنی فیلم جوخه انتحار، مانعی برای مخاطبان نوجوان، برای تماشای این فیلم در سینماست اما آن ها آزادانه می توانند این اثر را در خانه و از طریق اچ بی او مکس تماشا کنند. نکته مهم در اکران این فیلم در سرویس پخش، تعداد مشترکان تازهی است که اضافه می شوند. البته هنوز اطلاعات تازهی در این مورد در دسترس عموم قرار نگرفته است.

آیا بازاریابی ضعیف فیلم و ارتباط آن با نسخه 2016، باعث شکست جوخه انتحار شد؟

یکی دیگر از عوامل موثر در عملکرد ضعیف جوخه انتحار، درنظر گرفتن پیشینه مجذوب کننده و مهیج فیلم است. اشاره جزئی به فیلم اصلی در بازاریابی و تبلیغات، باعث سردرگمی مخاطبان در مورد هویت این فیلم تازه شد. از سوی دیگر، شخصیت هایی مانند هارلی کویین، آماندا والر و ریک فلگ، دوباره در فیلم حضور دارند و برداشت عموم تماشاگران از فیلم را با مشکل روبه رو می کنند. تریلرها و پوسترها نشان می داد که جوخه انتحار، دنباله فیلم قبلی نیست اما در عین حال، وجود چهره های آشنا هم نشان دهنده این بود که این فیلم، اثری مستقل و کامل نیست. علاقه مندان به آثار استودیوی تولیدکننده و طرفداران جیمز گان، در جریان جزئیات تولید و داستان این فیلم بودند اما جلب نظر بینندگان عادی، از دست عوامل خارج شد. تبلیغات تلویزیونی و یوتیوب فیلم، با شعار شما این جوخه را نمی شناسید، بسیار بی حوصله و نامناسب عمل کردند.

آیا فیلم، از فاکتورهای یک فروش خوب برخوردار نبود؟

با توجه به مورد قبلی، تماشاگران عمومی و عادی، اصلا نکته خاصی در جوخه انتحار پیدا نکردند. جوکر جرد لتو موضوع گفتمان های زیادی در بستر اینترنت و یکی از فاکتورهای اختصاصی فروش فیلم قبلی بود. حضور ویل نامیت و ارتباط داستان با فیلم بتمن در برابر سوپرمن هم، از دیگر عوامل فروش خوب جوخه انتحار 2016 بودند. در مقابل، هارلی کویین تنها عنصر قابل توجه جوخه انتحار فعلی است اما این کاراکتر، مورد مناسبی به نام یک المان اصلی نیست، چرا که حتی نتوانسته بود موفقیت فیلم اختصاصی خود، یعنی پرندگان شکاری را تضمین کند. این موضوع به این دلیل است که تماشاگران هنوز او را یک شخصیت بد ذات می دانند یا این که نمی توانند او را از نظر ذهنی، از جوکر جدا کنند و این کاراکتر، معلق در هواست. اسامی بزرگی مانند ادریس البا و جان سینا هم کمکی نکردند، زیرا آن ها علی رغم قدرت خود، بازیگران تازهی بودند. نام فیلم هم که با افزودن یک حرف تعریف (در نام انگلیسی)، تغییر کرده است، گیج کننده به نظر می رسد.

عملکرد ضعیف جوخه انتحار در گیشه، چه معنایی برای جهانی پیشرفته دی سی دارد؟

انتشار فیلم ها در سرویس های دیجیتال پخش و سینماها، اعداد و ارقام گیشه را به گونه ای بر هم می زند که بازار هرگز آن را تجربه نکرده است. به این ترتیب، شکست مالی جوخه انتحار، شاید آن طور که به نظر می رسد، خیلی فاجعه بار نباشد. این فیلم، هنوز هم یک فیلم پربیننده است و این شانس را دارد که از طریق تبلیغات دهان به دهان، بر بینندگان خود در سرویس پخش بیافزاید. جوخه انتحار هم چنان در صدر جدول گیشه واقع شده است و حداقل به بدی چشمان مار یا در ارتفاعات نیست، دو فیلم پرهزینه که حتی در هفته افتتاحیه خود هم به رتبه اول گیشه نرسیدند. پیس میکر به نام مجموعه تلویزیونی اسپین آف جوخه انتحار و اثر انحصاری اچ بی او مکس، در حال ساخت است و هم چنین دی سی قبلا تایید کرده است که همکاری های بیشتری با جیمز گان در پیش دارد. همه این ها نشان می دهد که ارقام گیشه به معنای سطح کلی فروش فیلم است و این که جوخه انتحار یک پروژه منحصر به فرد نیست و مهم تر از همه، باید بدانیم که این اثر به معنای پایان کار دی سی نیست.

منبع: screenrant

منبع: دیجیکالا مگ

به "چرا جوخه انتحار در گیشه پیروز عمل نکرد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا جوخه انتحار در گیشه پیروز عمل نکرد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید