گفت وگو با یکی از کارگردانان بخش رادیوتئاتر جشنواره تئاتر، تهران می تواند پایگاهی برای اجرای نمایش های رادیویی با حضور تماشاگر داشته باشد
به گزارش وبلاگ فروش ساعت، دومین روز از جشنواره تئاتر فجر، با دو نمایش از بخش رادیو تئاتر پشت سر گذاشته شد.
به گزارش وبلاگ فروش ساعت، نمایش های موج سوار آبی به کارگردانی حسین خدادی از کرج و زیبا به کارگردانی محمدرضا قبادی فر از تهران نمایش هایی بودند که روز گذشته در بخش رادیوتئاتر جشنواره اجرا شدند. با محمدرضا قبادی فر که با نماش زیبا در این بخش شرکت نموده، گفت وگویی داشتیم.
او از سال 76 در رادیو فعالیت دارد و از سال 81 به عنوان افکتور و برای صداسازی برنامه های نمایشی با اداره کل هنرهای نمایشی همکاری می نماید. ضمن این که در استان های مختلف به تدریس می پردازد.
قبادی فر در باره نمایشی که اجرا نموده این طور شرح می دهد: زیبا، مسائل و چالش های یک جانباز را بعد از جنگ تصویر می نماید و این که این جانبازان با خانواده ها و همسرانشان چه مسائلی دارند. نمایش ما داستان زنی است که پنج سال با همسر جانبازش زندگی می نماید، اما مسائل همسرش ادامه زندگی را غیرممکن می نماید و تصمیم به جدایی می گیرد. در این نمایش با خواب ها رویاهای زن روبرو می شویم که در آخر عشق و علاقه به همسرش اجازه نمی دهد از او جدا گردد.
او در باره ویژگی های بخش رادیوتئاتر می گوید: این بخش این مزیت را دارد که هم بچه های رادیو و هم بچه های تئاتر می توانند در آن حضور داشته باشند و هر سال هم کامل تر شده است. حدود ده سال پیش این بخش جشنواره آغاز به کار نموده و حالا به نوجوانی رسیده و در حال ساختنش هستیم. سال جاری هم با اتفاقات جدیدی که در آن افتاده، راضی هستم. من از سال های پیش در این بخش کار داشته ام. در آن موقع ما فقط اجازه استفاده از میکروفن را داشتیم و نمی توانستیم اجرای کامل با دکور و لباس اجرا و حرکت داشته باشیم. باید درست مثل رادیو، فقط با افکتور کار می کردیم. ولی چند سال است که این قانون عوض شده است. دیشب بازیگر ما آزاد بود در صحنه حرکت داشته باشد.
او می گوید تماشاگر بسیار از تماشا شکل گیری یک نمایش رادیویی لذت می برد: بچه های رادیو، نمایش را بسیار خوب به تماشاگر منتقل می نمایند. آنها خوانش خوبی دارند، آکسان گذرای هایشان درست است و مفاهیم را خیلی دقیق می رسانند. شاید بچه های تئاتر در این کار انقدر پیروز نباشند. چند وقت پیش یکی از مخاطبان نمایش به من گفت، من قبل از این سه اجرا از نمایشی که شما اجرا کردید، دیده بودم، ولی امشب تازه با اجرای شما متوجه شدم ماجرا از چه قرار است. این نکته بسیار مهمی است.
در باره کمبودها و مسائل کار هم قبادی فر می گوید: یکی از بزرگترین مسائل ما مسائل مالی است. از این نظر بسیار تحت فشار هستیم. یاری هزینه 8 تا 10 میلیون تومانی که به ما داده می گردد، اصلا با مخارج آماده کردن یک کار هماهنگی ندارد. در نمایش ما این فرد به علت مسائل جسمی مدام عرق می نماید. تمام بدنش خیس می گردد و وقتی همسرش می خواهد یاریش کند که از تخت بلند گردد، تخت از عرق او خیس است. ما برای نشان دادن چنین چیزی باید هزینه می کردیم که برایمان مقدور نبود.
مشکل بعدی که او عنوان می نماید، کمبود وقت آماده شدن برای گروه هایی است که دومین اجرای روز هستند: گروه هایی که اجرای دوم هستند، در کل یک ساعت و نیم وقت دارند که برای اجرا آماده شوند و این زمان بسیار کمی است. در صورتی که گروه هایی که اجرای اول هستند، از ساعت 11 صبح سالن را در اختیار دارند تا 4 بعدازظهر که اجرا می روند. ما دیروز حتی نتوانستیم یک بار قبل از اجرا در سالن تمرین کنیم. حتی افکت های ما درست آماده نشد. تمام گروه هایی که اجرای دوم هستند این مشکل را دارند. پیشنهاد می کنم یا در روز یک نمایش اجرا گردد یا ساعت اجراها طوری تنظیم گردد که بین دو اجرا حداقل چهارساعت فاصله باشد.
- کارگردان اولین اجرای بخش رادیوتئاتر جشنواره تئاتر فجر از نمایشش می گوید| رسم عروسی کرمانج ها در بوکه من
- سال جاری در جشنواره تئاتر فجر چه خبر است؟ نگاهی به بخش های سال جاری جشنواره تئاتر فجر که از امروز آغاز شد
قبادی فر پیشنهاد دیگری هم دارد و آن ادامه دار بودن این اجراها در طول سال است: امیدوارم مسئولین ایده خوب رادیوتئاتر را در بقیه ماه های سال هم جدی بگیرند. دوست دارم جوانانی که علاقه به این گونه نمایش دارند، بتوانند در پلاتوهایی که برای این کار اختصاص دارد، تمرین و اجرا نمایند. تهران می تواند پایگاهی برای این گونه تئاتر داشته باشد و با حضور تماشاگران این نمایش ها اجرا گردد.
منبع: همشهری آنلاین