2 گیگ اینترنت معیشتی برای دهک های پایین جامعه: با این طرح ها به کجا خواهیم رسید؟

به گزارش وبلاگ فروش ساعت، مطابق خبری که امروز از طریق رسانه ها، از جمله تجارت نیوز منتشر شده، صادق عباسی شاهکوه، رئیس سازمان تنظیم مقررات امروز گفته اند:

2 گیگ اینترنت معیشتی برای دهک های پایین جامعه: با این طرح ها به کجا خواهیم رسید؟

حجم استفاده 40 درصد کاربران دیتای موبایل زیر دو گیگابایت است. در پی برنامه ای هستیم که در جبران افزایش قیمت، برای اقشار کم برخوردار یا کل جامعه بسته هایی را درنظر بگیریم.

هنوز جزئیات این بسته مشخص نیست. اما براساس آماری که رئیس رگولاتوری به آن اشاره کرده است، ظاهرا قرار است همین 2 گیگابایتی ملاک باشد و این حجم را برای اقشار کم برخوردار رایگان کنند.

این در حالی است که مشخص نیست که چطور عدد 2 گیگابایت مصرف اینترنت به عنوان عدد میانه مصرف اینترنت به دست آمده است!

از آنجا که میزان استفاده از شبکه های اجتماعی و مرور وب، سالهاست که بسیار بالا رفته و میزان دیدنی ویدئو، حضور در کلاس های مجازی، جستجوهای اینترنتی و دانلود و یا پخش استریم فیلم و سریال بسیار بالاتر از گذشته است، به نظر می رسد که حتی کاربرهای با مصرف پایین هم بسیار بیشتر از این عدد، به پهنای باند نیاز داشته باشند.

براساس گزارش ها اپراتورهای تلفن همراه و بخش ثابت به این دلیل تعرفه ها را افزایش دادند تا صرف زیرساخت های قدیمی و توسعه شبکه خود کنند. اما واقعا معلوم نیست که اغلب مردم بتوانند با قیمت های نو به میزان قبل پهنای باند بخرند و تصور می شود که همان طور که میزان مصرف پروتئین و لبنیات مردم در این سال ها کاهش یافته، میزان قابل توجهی از مردم، مجبور به صرفه جویی اجباری در مصرف اینترنت شوند.

آیا همین به اصطلاح صرفه جویی هم مشوق پنهان دیگری برای گران کردن بسته ها نبوده؟ آیا می شود با گران کردن چیزی مردم را وادار به مصرف بهینه و مثلا صرف ساعات بیشتری با خانواده یا فعالیت های همسو کرد؟

از سوی دیگر برای ما مبهم است که اقشار نیاز به حمایت در بخش اینترنت برای همین 2 گیگ اینترنت چطور قابل شناسایی هستند و مشخص هم نیست که آیا همین اینترنت معیشتی هم عملا مصوب بشود.

دورنمای آینده برای بسیاری از ما مهبم است. به نظر می رسد که کاهش کیفیت اینترنت (در بخش دسترسی به سایت های بین المللی و شبکه های اجتماعی)، گران شدن شدید بسته های اینترنتی و احتمالا افزایش بسته های تشویقی برای مصرف محتواهای داخلی، باعث تغییر رفتار معنی دار مردم در آینده نزدیک شود. به عبارت ساده بسیاری از مردم قید وب گردی به روال سابق را بزنند و تنها به کمی وب گردی گسسته و دیدن یکی دو فیلم از شبکه های استریم مجاز داخلی، بسنده کنند.

بعید به نظر می رسد که چنین چیزی، کاربران را روشن تر، فرهیخته تر و حتی مصون تر و بی خطرتر از گذشته کند و همان طور که قبلا بارها نوشته ایم دغدغه مندهای فرهنگ و دانش اینترنتی، راهکارهای بسیار متفاوتی در ذهنشان است که کمتر فرصت می کنند، آنها را به اشتراک بگذارند.

منبع: یک پزشک

به "2 گیگ اینترنت معیشتی برای دهک های پایین جامعه: با این طرح ها به کجا خواهیم رسید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "2 گیگ اینترنت معیشتی برای دهک های پایین جامعه: با این طرح ها به کجا خواهیم رسید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید