آزمایشگاه قطعات خودرو ایتراک را بشناسید ، از شبیه سازی خورشید تا انفجار باک خودرو!
به گزارش وبلاگ فروش ساعت، آزمایشگاه قطعات خودرو ایتراک مجموعه ای پیشرفته برای آزمون گیری و تست قطعات و مجموعه های خودرو است. در این مرکز انواع تست های گرم، سرد و دوام انجام می گردد.
وبلاگ فروش ساعت - مجتبی اسماعیلی: آزمایشگاه قطعات خودرو ایتراک مجموعه ای پیشرفته برای آزمون گیری و تست قطعات و مجموعه های خودرو است. در این مرکز از قطعات ظاهری و تزیینی مانند چراغ ها یا زه درها تا قطعات فنی مانند سنسورها و حتی موتور خودرو به وسیله دستگاه های پیشرفته تست می شوند. قطعه سازان طرف قرارداد با شرکت های خودروساز، جهت ارائه قطعات خود، ابتدا باید تاییدیه این آزمایشگاه را کسب نمایند. در ادامه با چند آزمایش جالب آشنا می شوید.
در کانال یوتیوب بیت ران پلاس دیدن کنید:
انفجار باک خودرو
یکی از مخوف ترین آزمایش هایی که در آزمایشگاه قطعات خودرو انجام می گردد، منفجرکردن باک خودرو است. باک خودروهای امروزی از مواد پلیمری مخصوص ساخته می شوند و باید در مقابل آتش سوزی مقاومت نمایند. البته این مقاومت دائمی نیست و فقط هنگام بروز تصادف و آتش سوزی خودرو، باید به سرنشینان زمان کافی برای خروج سرنشینان را بدهد. در این آزمایش یک باک پُر از بنزین خودرو در اتاقی مخصوص قرارگرفته و روی آن آتش می گیرد. باک باید تا زمان مشخصی در مقابل انفجار مقاومت کند.
دستگاه شبیه ساز نور آفتاب
در آزمایشگاه قطعات خودرو دستگاهی وجود دارد که گرمای آفتاب و اشعه UV آن را شبیه سازی می نماید. بعضی از قطعات خودرو مانند زه و لاستیک دور در و سر دنده و… که مستقیما تحت تابش نور آفتاب قرار دارند، در این دستگاه قرار می گیرند. سپس در مدت زمان طولانی تحت تابش نور لامپ های مخصوص قرار می گیرند و در واقع شرایط تابش نور آفتاب را تجربه می نمایند. این قطعات شاید بیش از یک ماه در معرض مداوم این نور قرار بگیرند. پس از انتها این تست، رنگ پریدگی و دفرمگی قطعات آنالیز و با استانداردها مطابقت داده می شوند.
دستگاه شوک حرارتی
بعضی از قطعات الکترونیکی مانند سنسورها باید در آزمایشگاه قطعات خودرو تست شوند. به عنوان مثال سنسور Map خودرو که روی منیفلود قرار گرفته است، مدام تحت نوسانات دمایی قرار گرفته است. چرا که موتور خودرو هنگام کار بسیار گرم است و هنگام خاموش شدن هم خنک می گردد. این نوع قطعات داخل دستگاهی قرار می گیرند که قادر است آن ها را به شدت گرم (130+ درجه سانتی گراد) و ناگهان به محدوده بسیار سرد (70- درجه سانتی گراد) واردشان کند. البته این قطعات فعال هستند و عملکردشان دائما به وسیله رایانه میزان گیری می گردد. قطعات باید در نوسانات شدید دمایی به کارکرد صحیح خود ادامه دهند.
دستگاه آزمایش تعویض دنده
یکی دیگر از دستگاه های جالب در آزمایشگاه قطعات خودرو، دستگاه آزمایش تعویض دنده است. گیربکس مورد نظر روی دستگاه سوار می گردد و دستگاه مدام اقدام به تعویض دنده می نماید. این سیکل شاید یک میلیون بار تکرار گردد!
البته در این دستگاه فقط عملکرد ماهک و میل ماهک ها آنالیز می گردد.
دستگاه سرد ساز قطعات
یکی از آزمون های مهم در آزمایشگاه قطعات خودرو،رساندن بعضی از قطعات به دمای بسیار پایین است. دستگاه سرد ساز قادر است قطعات مورد نظر را تا 70- درجه سانتی گراد سرد کند و آن ها را برای مدتی در این دما نگه دارد.
تست عملکرد برف پاک کُن
در بخشی از آزمایشگاه قطعات خودرو ایتراک، چند شیشه جلو و عقب خودرو روی استندهای مخصوصی قرار گرفته اند که موتور و تیغه های برف پاک کن هم رویشان نصب است. شیشه ها برای ماه ها و به صورت مدام در معرض پاشش آب قرار دارند و عملکرد برف پاک کن ها آنالیز می شوند. در این تست هم عملکرد تیغه ها و هم عملکرد موتور برف پاک کن آنالیز می گردد.
در کانال یوتیوب بیت ران پلاس دیدن کنید:
جایگزین پژو پارس معرفی گردید / توقف فراوری پس از 23 سال!
پژو 207 شش سرعته دستی و اتومات مقایسه شدند / کدامیک برنده شد؟
سراتو 2014 و بهمن رسپکت تست و مقایسه شدند/ خودرو کره ای کارکرده یا چینی صفر؟
آزمایش فنی ریرا برای اولین بار در ایران / عملکرد ریرا در گرمای اهواز
تاخیر در تحویل سورن پلاس به چه دلیل است؟ / اعلام زمان حدودی تحویل
کراس اوور ریرا به فراوری انبوه می رسد / فهرست آپشن های قطعی ریرا اعلام شد
تارا V3 تحت فشار آنالیز شد / تفاوت فنی اش با تارا معمولی چیست؟
خودروهای یک میلیارد تومانی بازار را بشناسید / کدام یک ارزش خرید دارند؟
منبع: بیت ران