قرارداد مهرکام پارس با BMW به کجا رسید؟

به گزارش وبلاگ فروش ساعت، مدیرعامل گروه بهمن موتور با اشاره به به ماجرای قرارداد مهرکام پارس با BMW از تجربه کار با قالب سازان چینی برای اولین بار گفت.

قرارداد مهرکام پارس با BMW به کجا رسید؟

وبلاگ فروش ساعت - بیوک علیمرادلو مدیرعامل گروه بهمن موتور در گفت و گو با وبلاگ فروش ساعت با تاکید بر اینکه سیاست کاری ها صنعت خودرو را به این روز انداخته است، به ماجرای قرارداد مهرکام پارس با BMW اشاره نمود و تجربه کار با قالب سازان چینی برای اولین بار را یادآور شد.

سیاسی کاری ها صنعت خودرو را به این روز انداخت
وبلاگ فروش ساعت: همکاری بین ایران خودرو و ساپکو تا سال 81 بسیار مطلوب بود. اما به یکباره این دو شرکت دو نیمه شدند؛ موسس شرکت ساپکو قصد داشت به سمت رنو، و ایران خودرو به قصد ادامه پروژه سمند به سمت فیات برود. درباره آن روزها شرح دهید.

علیمرادلو: آن روزها من جمله ای داشتم با این مضمون که آن چیزی که ماندگار است تغییر است. همه روزی می روند، اما خوب است که این رفتن ها با سازندگی یا براین اساس باشد که کار را طوری تحویل نفر بعدی دهیم که انجام دهد. آن موقع آقای ویسه، موسس شرکت ساپکو در پی پلتفرم مشترک رفت، و معتقد بود که باید برای دو خودروساز پلتفرم مشترکی تعریف کنیم. در بسیاری از خودروها برای اولین بار کانسپت تعریف می شد و موضوع بسیار نوی بود که آقای غروی مدیرعامل وقت ایران خودرو با آن مشکل داشت. مدیرعامل ایران خودرو معتقد بود که باید خط سمند را ادامه دهیم.

از آن سال به بعد انتظارات هم تغییر کرد و منم گفتن ها شرایط را به جایی رساند که در آن هستیم. در این سال ها افراد در پی گرفتن نتایج زحمات شان بودند و فکر می کردند وقت آن رسیده که پس از آن زحمات به طور مثال یک سرمایه گذار بزرگ در بخش خصوصی باشند نه کارمند دولت. خیلی ها فکر می کردند اختلاف بین آقای ویسه و آقای غروی است، ولی در واقع اختلاف بین سلایق و کم شدن صبر و تحمل ها و البته سیاسی کردن موضوع بود. چون سیاسی کردن در کل اصول را تغییر می دهد.

اینجا دیدن کنید:

تست و آنالیز وحشتناک دنا توربو اسپرت تا حد مرگ
تست و آنالیز دنا پلاس توربو اتوماتیک
رازهای پژو پارس با موتور نو ؛ تست پرشیازیر فشار
سیر تا پیاز خودرو شاهین سایپا در تست فنی
قرارداد مهرکام پارس با BMW به کجا رسید؟
وبلاگ فروش ساعت: در همان سال ها، مهرکام پارس پروژ ه ای را با شرکت ب ام و بسته و از این شرکت فراوری قطعات خودرو را خواسته بود. این شرکت چطور با مهرکام پارس آشنا و خواهان همکاری شده بود؟

علیمرادلو: برنامه ما در مهرکام پارس این بود که در اشل جهانی مطرح شویم. در نتیجه از همان ابتدا در پی فرصت برای رسیدن به این هدف مان بودیم. در این زمینه دفتری را در تورینو که مرکز مهندسی و طراحی قطعات خودرو جهان بود، اجاره کردیم و از آنجایی که چینی ها قصد فراوری خودروی چینی در همکاری با شرکت های ایتالیایی و اروپایی داشتند - در حالیکه به علت هزینه های بسیار این اتفاق نیفتاد-، از ما در زمینه قطعه سازی سپر و داشبورد یاری خواستند. ما نیز برای به دست آوردن تجربه و شرکت در بحث فراوری خودرو، درخواست آنها را پذیرفتیم.

تجربه کار با قالب سازان چینی برای اولین بار

من با یاری دوستان ایتالیایی خود و با دو میلیون یورو پول تولینگ، برای اولین بار تجربه کار با قالب سازی چینی را آغاز کردم. البته بسیاری از کارهای مهندسی آن را ما در ایران، و ساخت را آنها انجام می دادند. در این پروژه 75 میلیون یورو عایدی وارد کشور کردیم.

با آغاز رفت و آمد با چینی ها در سال 2004 به این نتیجه رسیدیم که یک شرکت چینی در چین ایجاد کنیم و قرار شد ما یک کارخانه سپر و داشبوردسازی در چین داشته باشیم. ولی در روزی که قرار بود قرارداد آن امضا گردد مدیرعامل وقت ایران خودرو مخالفت کردند و هیچ گاه آن داشبورد وارد مهرکام پارس نشد.

به موازات این اتفاق با شرکت در نمایشگاه های مختلف و از جمله نمایشگاه فرانکفورت و ایجاد غرفه ای مناسب و خارج از کلیشه که برای جای مناسب و شکل ظاهر آن هزینه زیادی هم کردیم، توانستیم نظر شرکت ب ام و را به خود جلب کنیم. در این نمایشگاه قراردادی را با این شرکت بستیم که بر اساس آن قرار شد قالب هایی که از فراوری خارج می شوند و فراوری آن برای بازار یدک در اروپا مالی نیست را مهرکام پارس فراوری، بسته بندی و ارسال کند.

در این رابطه چندین سفر برای گرفتن تاییدیه های لازم هم انجام شد، ولی متاسفانه این پروژه با جنگ خلیج فارس به حالت معلق عایدی که فکر می کنم هنوز هم این قرارداد معلق است.

گفت و گو: امین آزاد

تنظیم: فاطمه باجلانی

خودروهای وارداتی با چه قیمتی فروخته خواهند شد؟ پیش بینی آینده بازار
داستان تولد سمند؛ فرصت خرید شرکت لوتوس از دست رفت / همراهی قالب سازی فیات
پیشرانه نو تیبا چه مشخصاتی دارد؟
تست و آنالیز سمند سورن توربو شارژ
خودروسازی کارمانیا کاملاً منحل خواهد شد / تکلیف حواله داران BYD چیست؟
دیگنیتی پرستیژ قوی ترین کراس اوور چینی بازار ایران ، پرقدرت تنها روی کاغذ
گیربکس شاهین سایپا در حال توسعه؛ همه چیز درباره گیربکس شاهین
تست و آنالیز وحشتناک دنا توربو اسپرت تا حد مرگ
تست و آنالیز دنا پلاس توربو اتوماتیک
رازهای پژو پارس با موتور نو ؛ تست پرشیازیر فشار
سیر تا پیاز خودرو شاهین سایپا در تست فنی
افزایش پیمایش دنا هیبریدی / فراوری موتور خودروی سبز و خودروی هیبریدی افزایش پیما
منبع: بیت ران

به "قرارداد مهرکام پارس با BMW به کجا رسید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قرارداد مهرکام پارس با BMW به کجا رسید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید