آنالیز شواهدی از استخراج و استحصال فلز روی در دوران کهن
به گزارش وبلاگ فروش ساعت، ایلنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، آنالیز شواهدی از استخراج و استحصال فلز روی در دوران کهن صورت گرفت.
امین الله کمالی (عضو هیأت علمی پژوهشگاه) در نشست تخصصی پژوهشکده حفاظت و بازسازی آثار تاریخی فرهنگی که همزمان با هفته پژوهش برگزار گردید، به ارائه گوشه ای از پژوهش شواهدی از استخراج و استحصال فلز روی در دوران کهن (مطالعه موردی معدن روی نیوک یزد) پرداخت.
او گفت: ذوب فلز روی به عنوان یکی از چالش برانگیزترین فناوری ها در تمدن باستان در نظر گرفته می گردد، زیرا دمای کاهش کانسنگ های اکسید روی بسیار نزدیک به نقطه جوش روی فلزی است، بنابراین هنگامی که سنگ معدن آغاز به ذوب شدن می نماید، بلافاصله تبخیر و به محض تماس با هوا دوباره اکسید می گردد.
این پژوهشگر اضافه نمود: با توجه به اینکه کوره های معمولی برای استحصال فلز روی مناسب نیست، ایرانیان باستان برای حل این مشکل از کوره های دو طبقه استفاده می کردند؛ در کوره های فراوری توتیا، سنگهای دارای روی را برای حرارت در قسمت پایینی قرار داده و آن را حرارت می دادند (حدود 900 درجه) و در قسمت بالای کوره یک صفحه مشبک بوده که در آنها میخ های سفالین می چیده اند.
این عضو هیأت علمی پژوهشگاه توضیح داد: در اثر حرارت بخارهای روی متصاعد میشده و روی میخ سفالین می نشسته و در نهایت ماده جامد نهایی که از سطح میخ های سفالین تراشیده و جدا میشده، همان توتیا بوده، به جامانده این کوره ها بیشتر در استان های یزد، کرمان و اصفهان قابل مشاهده است که ما بطور موردی معدن روی نیوک یزد را مورد مطالعه قرار دادیم.
در ادامه نشست، اصالت تابلو نقاشی منسوب به پیکاسو از منظر تکنیکی و فنی متعلق به بخش دوران اسلامی موزه ملی ایران به وسیله فتح الله نیازی (کارشناس پژوهشکده حفاظت و بازسازی آثار تاریخی فرهنگی) آنالیز شد.
او توضیح داد: در این پروژه با توجه به یک داده مجهول با عنوان یک اثر نقاشی منسوب به پابلو پیکاسو نقاش معروف اسپانیایی که در گنجینه موزه دوران اسلامی موزه ملی ایران نگهداری می گردد، روش های شناخت و اصالت سنجی آثار نقاشی بخصوص اثر یاد شده مورد آنالیز قرار میگیرد.
نیازی با بیان اینکه این پژوهش به آنالیز روشهای اصالت سنجی و چالش های پیش روی این روش ها و چگونگی شناخت آثار جعل و اصلی می پردازد و با توجه به فرضیه اثر منسوب به پیکاسو، به معرفی این هنرمند مشهور و آثار و تکنیک های هنری و آنالیز آثار معروف او می پردازد که شناخت بیشتری برای آنالیز دقیق تر اثر منسوب به وی بدست بیاید.
این پژوهشگر گفت: این پروژه در ادامه به آنالیز روش های اصالت سنجی آثار نقاشی سه پایه ای و چگونگی شناخت فنی لایه های مختلف نقاشی و نمونه های موردی مطالعاتی در ایران پرداخته و در خاتمه برای اصالت سنجی اثر مورد مطالعه روش های لازم از قبیل مستندنگاری و عکاسی پیشرفته و تحلیل های میکروسکوپی و آزمایش های دستگاهی مورد آنالیز و انجام قرار گرفته و نتایج این آزمایش ها منجر به اصالت سنجی دقیق این اثر شده و نتایج این آنالیز منجر به این شد که اثر مورد مطالعه یک چاپ دستگاهی بر روی کرباس در حدود 50 سال پیش بوده است.
در ادامه ملیحه مهدی آبادی (عضو هیأت علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری) به مواردی در مورد طرح آسیب شناسی و ارائه طرح پیشنهادی حفاظت از کتیبه سردر حمام علی آباد قم موجود در انبار موزه ملی ایران پرداخت و گفت: این اثر بر روی سنگ معروف به مرمر حجاری و ده سطر شعر با خط نستعلیق بروی آن نگاشته شده است.
این پژوهشگر با بیان اینکه به علت تخریب جای اصلی اثر (حمام علی آباد) بازسازی آن برای نصب منتفی است، به ارائه مبانی نظری پیشنهاد شده با کمترین دخالت در اثر نظیر تهیه یک جعبه برای نمایش اثر همخوان با ویترین موزه ملی یا موزه های قم پرداخت.
منبع: همگردی