برندهای چینی بازار ایران و آنالیز اتفاقات پشت پرده آنها
به گزارش وبلاگ فروش ساعت، برندهای چینی بازار ایران را دلال های برند به خودروسازان دولتی و خصوصی می آورند. افرادی که مستقیماً با کمپانی های مادر چینی در ارتباط هستند و با آنها قرارداد همکاری دارند. دلال های برند می توانند یک خودروساز را به لبه پرتگاه ببرند یا کشتی نجات خودروساز دیگری باشند.
وبلاگ فروش ساعت - محمد فتح اللهی - دلالی برند مخصوص بازار خودرو ایران نیست. تقریباً در تمام نقاط دنیا، افرادی هستند که اصطلاحاً معامله را جوش می دهند. این افراد یا شرکت ها را دلال می نامیم. چرا که یکی از مهمترین اهداف آنها در هنگام بسته شدن قراردادها؛ سودهای کلان شخصی خودشان است.
برندهای چینی بازار ایران هم به وسیله همین افراد یا گروه ها وارد کشور شدند. گروهی که می توانند سرنوشت یک خودروساز را برای سال های آینده عوض نمایند.
روش های مبتکرانه
یکی از اصلی ترین کارهای دلال های برند، عقد قرارداد نمایندگی با کمپانی های مادر چینی است. این افراد یا گروه ها عموماً مقر اصلی شان کشور چین است و با هر خودروسازی اعم از کوچک یا بزرگ قرارداد همکاری تنظیم می نمایند.
فرض کنید یک کمپانی فراورینماینده خودروهای امدادی توانسته با نیمی از برندهای چینی قرارداد امضاء کند. قراردادهایی که این کمپانی را نماینده رسمی فلان برند چینی در ایران نموده است.
حال شما به عنوان یک خودروساز به کشور چین می روید. سعی می کنید برای در امان ماندن از تحریم های احتمالی خودروسازی را پیدا کنید که بالای یک تپه؛ در یک دهکده دور افتاده برندی را تأسیس نموده که نام آن را چینی ها هم نشنیده اند!
با این برند وارد مذاکره می شوید تا بتوانید نماینده آن در ایران باشید. اما متوجه می شوید که این تپه را قبلاً فرد یا گروهی از ایران فتح نموده بودند! برند چینی به شما می گوید که برای مذاکرات باید با نماینده ایرانی آنها صحبت کنید.
بسیاری از دلال های برند اصلاً در حوزه خودرو مشغول فعالیت نیستند. اما توانسته اند با قراردادهای حرفه ای نمایندگی برندهای چینی را کسب نمایند تا خودروسازان داخلی به آنها وابسته باشند.
اتفاقی که برای کیتون در ایران افتاد
یکی از برندهای چینی بازار ایران کیتون بود. کارمانیا و ایساتیس موتور کارا مدرن هر دو برای این برند سر و دست شکستند. روزهایی بود که هر دو خودروساز خصوصی با اطلاعیه های پی در پی کیتون را برند خود می دانستند.
اما بالاخره ایساتیس موتور برگ برنده را اصطلاحاً رو کرد و کارمانیا هیچ جوابیه ای برای آن نداشت. کارمانیا هم عقب نشینی نکرد و هنوز تصاویر کیتون ها در بنر سایت رسمی این شرکت دیده می گردد. البته احتمالاً صرفاً جهت خالی نبودن فضای بنر در سایت!
اما چطور می گردد که دو خودروساز از میان هزاران برند چینی یک برند را انتخاب نمایند و بر سر تملک آن دعوای رسانه ای راه بیاندازند؟ این دعوای رسانه ای تنها یک نکته آموزنده داشت و آن غیر حرفه ای بودن کارمانیا بود.
حقیقت این است که کارمانیا سال هاست هیچ فعالیتی در عرصه خودروسازی ندارد. جهت ایفای تعهدات خود به مشتریان شاکی هم مشغول خرید خودرو از سایر خودروسازها است. ادعای مالکیت برند کیتون هم از سوی این خودروساز تنها یک نوشته بدون امضاء بود که معین شد از طرف کمپانی مادر ارسال نشده است.
اما برندی که کارمانیا و ایساتیس موتور را درگیر نموده بود اصلاً ارزش داشت؟ جالب است بدانید که کل فروش تاریخ این برند از سال 2016 تا به امروز به بیست هزار دستگاه هم نرسیده است.
نکته مهم این است که بدانید یکی از خودروهایی که کارمانیا با افتخار تصویر آن را در بنر وبسایت خود به نمایش درآورده؛ در آبان ماه امسال تنها 9 مشتری در کل بازار چین داشت.
خودروسازان صاحب برندهای چینی بازار ایران
شاید عجیب باشد، اما خودروسازانی هم در جاده مخصوص دیده می شوند که دلال برند هستند. روش کار این خودروسازها فرق دارد.
در حقیقت چنین خودروسازانی با برندهای مطرح چینی کار می نمایند. برندهایی که سایر خودروسازهای خصوصی زمانی برای آن سر و دست شکسته اند. اما حالا این برند از آن آنهاست و به وسیله کمپانی آنها قرار است به بازار راه پیدا کند.
چنین خودروسازهایی با اینکه توان فراوری بالایی دارند، اما عمداً تیراژ فراوری را پایین نگه می دارند. در نتیجه این کار اولاً مشتری برای فراوریات آنها همواره وجود خواهد داشت و دوماً تملک برند را در اختیار دارند و خودروساز دیگری نمی تواند آن را در اختیار داشته باشد.
حقیقت این است که بسیاری از خودروسازها برندهای چینی بازار ایران را تصاحب می نمایند که خودروساز دیگری نتواند با آن برند وارد مذاکره گردد.
مدیر عاملی که مالک برند چینی بود
علاوه بر دلال های برند و خودروسازان، بعضاً بعضی از مدیران عامل هم حق برند را برای خود محفوظ نگه می داشتند. این اتفاق جالب در یکی از خودروسازان خصوصی رخ داد.
ماجرا از این قرار بود که هیئت مدیره یک شرکت خودروسازی خصوصی مدیر عامل خود را بر کنار کرد. این شرکت که با مشکل خودروهای فروخته شده اما تحویل داده نشده رو به رو بود؛ قصد داشت مجدداً با برند چینی شریک خود همکاری کند.
اما پس از ارتباط گیری مجدد با کمپانی چینی مادر متوجه شد که برند چینی اصلاً این خودروساز را نمی شناسد! حقیقت این بود که برند چینی با مدیر عامل اسبق آن خودروساز در ارتباط بود و پس از برکناری آن فرد هم برند چینی به آن خودروساز خصوصی برنگشت!
حقیقت این بود که آن شرکت خودروسازی، مدیر عامل برکنار شده خود را در ابتدای کار برای مذاکره با برند مورد نظر به چین فرستاده بود. اما آن فرد بجای اینکه قرارداد همکاری را به نام شرکت امضاء کند؛ به نام خود ثبت نموده بود. اتفاق شوکه نماینده این بود که حتی مالکیت وبسایت رسمی آن خودروساز هم از آن مدیر عامل برکنار شده بود. به همین علت پس از رفتن او از هیئت مدیره، شرکت مجبور شد آدرس سایت خود را تغییر دهد!
آینده برندهای چینی بازار ایران
بسیاری از برندهای چینی بازار ایران سرنوشت خوبی نداشتند. برلیانس که هنوز هم چراغ خاموش فراوریش ادامه دارد؛ در بازار چین به مسائل بسیاری بر خورده است. اگر یاری های ب ام و به این برند قطع گردد، برلیانس با بدهی های بسیاری رو به رو خواهد بود که راهی جز اعلام ورشکستگی نخواهد داشت.
به چانگان نگاه کنیم. برندی که زمانی با افتخار در سایپا فراوری می شد، اما به یکباره با آغاز تحریم صنعت خودرو از بازار ایران خارج شد. این موضوع نشان داد که چینی ها هم مانند فرانسوی ها گزینه های قابل اعتمادی برای صنعت خودرو ایران نیستند.
بایک سابرینا را کسی به یاد دارد؟ خودرویی که زمانی در دیار خودرو فراوری می شد و اکنون به فراموشی سپرده شده است. بسترن و هاوال هم مدت هاست خطوط فراوری بهمن موتور را ترک نموده اند.
از بیسو و بورگوارد هم تنها یک نام به جای مانده است. برندهایی که محصولات آنها در خیابان های ایران بسیار کم رنگ بودند. حتی بی وای دی هم که برندی بسیار خوب در بازار کشور چین است؛ در ایران به لطف کارمانیا کاملاً ناشناخته باقی ماند.
فروش 17 خودرو در دوازده ماه
در روزهایی که بی وای دی مشغول فتح بازارهای دنیای تازه بود، کارمانیا مدل قدیمی S6 را برای بازار ایران انتخاب نموده بود. خودرویی که در بدو ورود هم قدیمی بود و با عرضه بسیار کم هیچ حرفی در برابر رقبای خود نداشت. براساس گزارش سالانه این شرکت، کارمانیا در سال 99 تنها 17 خودرو S6 فروخته بود.
جالب است بدانید که کارمانیا فقط 327 دستگاه بی وای دی F3 از سال 1396 تا به امروز فراوری و به فروش رسانده است. این آمار به راحتی از سایت های مربوطه قابل استخراج هستند و در گزارش های سالانه به آنها اشاره شده است.
از برند دامای هم تنها خاطره ای به جا مانده است. لندمارک، لوبو، جیلی و… هم برندهایی هستند که مانند سایر خودروهای چینی مالکان آنها با مشکل قطعات یدکی رو به هستند.
بسیاری از برندهای چینی بازار ایران در طول سالها به فراموشی سپرده شده اند. خودروهایی که از همان ابتدا فروش خوبی را تجربه نکردند و در بازار خودروهای دست دوم هم نا پیروز ظاهر شدند.
کدام برندهای چینی بازار ایران برنده بودند؟
جک و چری در تمام سال هایی که در بازار ایران حضور داشتند پیروز بودند. کرمان موتور حتی در دوران تحریم صنعت خودروسازی کشور هم به فکر مدل های به روز این برند بود. این پیروزیت به منزله ارائه خودروهای باکیفیت نیست. بلکه صحبت از تعداد فروش آنهاست.
مدیران خودرو هم طیف وسیعی از محصولات چری را وارد بازار کشور کرد. از خودروهای سواری گرفته تا انواع شاسی بلندهای کوچک و بزرگ. اما تنها تیگو هفت توانسته نظر کارشناسان ارزیابی کیفی کشور را به خود جلب کند. از میان فراوریات بهمن موتور هم تنها فیدلیتی از سوی سازمان بازرسی کیفیت و استاندارد ایران پنج ستاره شناخته شده است.
نکته مهم این است که دیگر هیچ کدام از برندهای چینی بازار ایران با نام و نشان اصلی خود در کشور حضور ندارند. چری به فونیکس تبدیل شد و جک را هم باید KMC صدا کرد.
جتور X70 به فیدلیتی و دانگ فنگ ها هم هر کدام با نام و نشان های دیگری در خودروسازهای خصوصی فراوری می شوند. این موضوع نشان می دهد که چینی ها کاملاً به فکر آینده خودشان هستند. چرا که تمایل ندارند روزی ردی از آنها در بازار ایران دیده گردد و به محض بروز خطری، آماده رفتن هستند.
اما بازنده تمامی پشت پرده ها، دلالی ها و فعالیت برندهای چینی بازار ایران، صنعت خودروسازی کشور است. صنعتی که سال ها فرصت داشت محصولاتی شایسته مشتریان ایرانی فراوری کند، اما هنوز هم به پلت فرم های قدیمی وابسته است.
فیدلیتی بهمن موتور و حاشیه های پیش از ورود به بازار خودرو ایران
جایگزین پراید در راه بازار / از خودرو مقرون به صرفه ایران خودرو چه می دانیم
منبع: بیت ران