ضرورت ایجاد پلتفرم های بزرگ آموزشی
به گزارش وبلاگ فروش ساعت به نقل از مرکز ملی فضای مجازی، سید ابوالحسن فیروزآبادی در دیدار با محمدمهدی طهرانچی درخصوص سیستم آموزش مجازی دانشگاه های کشور و بررسی میزان یکپارچگی سیستم آموزش آنلاین گفت: آموزش کشور به یک سکو (پلتفرم) بزرگ و یا چند سکوی توانمند نیاز دارد تا تمام ظرفیت های آموزش های خصوصی و دولتی روی آنها شکل بگیرند.
وی با اشاره به این که در کنار قانون گذاری، ممیزی و ارزیابی سکوهای بخش خصوصی باید به آنها آزادی عمل داده شود تا بتوانند بازارسازی کرده و انگیزه پیشرفت و توسعه داشته باشند، افزود: خوشبختانه پروژه سامانه شاد که با وزارت آموزش و پرورش راه اندازی شده به خوبی در حال پیشرفت است و نمونه خوبی در ایجاد سکوهای آموزشی در کشور خواهد بود.
فیروزآبادی تاکید کرد: باید در آینده این سکوها تبدیل به یک اکوسیستم شده و حوزه های پژوهش، اشتغال و خدمات اجتماعی را نیز پوشش دهد، بدین معنا که در این سکوی آموزشی، علاوه بر پرونده آموزشی دانشجو، میزان سنجش استعداد و فرصت شغلی مناسب در داخل و خارج از کشور برای وی تضمین و پیشنهاد شود.
دبیر شورای عالی فضای مجازی با اشاره به اینکه دانشگاه ها با خلاء دروس جدید و مباحث چند رشته ای روبرو هستند، شرح داد: کشور در حوزه فضای مجازی با نوعی تاخر سوادی نخبگی که فراتر از سواد فضای مجازی، روبرو است و درک مناسبی از اقتصاد و فرهنگ و نگاه جامع فلسفی و نظری در این حوزه وجود ندارد؛ این کمبود در کنار فقدان توجه و تمرکز کافی بر دروس و پژوهش های تخصصی حوزه هایی همچون هوش مصنوعی، پردازش کوانتومی و نانو الکترونیک احساس می شود.
وی با بیان این که با توسعه فضای مجازی نوع جدیدی از حکمرانی در حال شکل گیری است شرح داد: حاکمیت دولت ها و حکومت ها همچون گذشته نخواهد بود بنابراین نیاز است تا هر چه سریع تر در حوزه های رسانه، آموزش و پولی و بانکی فعالیت کنیم تا در آینده ای نه چندان دور نظام دنیای و اکوسیستم دنیای در حکمرانی داخلی ما نتواند مداخله کند.
رئیس مرکز ملی فضای مجازی با تاکید بر این که در این اکوسیستم جدید دنیای بخش خصوصی نقش بیشتری یافته است، افزود: در کشور ما با توجه به نبود بخش خصوصی قدرتمند، دانشگاه ها می توانند این خلاء را پر کرده و پیشران اقتصاد دیجیتالی شوند.
فیروزآبادی با اشاره به نقش مهم نهادهای پرقدرت دانش بنیان در نظام حکمرانی دنیای گفت: بخش خصوصی در دنیا مقررات گذاری و شاخص گذاری در غالب حوزه های تکنولوژی، علم، اقتصاد و بازار را برعهده دارد اما در ایران هنوز صرفاً بر سازمان های دولتی تکیه شده است که این مهم می تواند توسط مؤسسات علمی بزرگ ایجاد شده و این مؤسسات از آموزش صرف خارج و تبدیل به مؤسسه های فعال در حوزه های آموزشی اقتصادی و استاندارد سازی شوند.
منبع: خبرگزاری مهر