پس از اتمام برنامه های مختلف چه سرنوشتی در انتظار دکور های آنهاست؟

معمولا دکور یک برنامه که ساخته شده، عملا برای استفاده در برنامه های دیگر نشدنی است و این امکان وجود ندارد. فقط به درد بازیافت می خورد.

پس از اتمام برنامه های مختلف چه سرنوشتی در انتظار دکور های آنهاست؟

به گزارش، به یقین ویترین هر برنامه تلویزیونی دکور آن است. بخش مهمی از هر برنامه که می تواند گویای همه چیز درباره برنامه مورد نظر باشد. به خصوص در مناسبت های مختلف که دکور نقش مهمی را می تواند در انتقال حس به مخاطب ایفا نماید. گرچه طراحان دکور در تلویزیون به تعداد انگشتان یک دست می رسد و با توجه به اهمیتی که این مقوله دارد، اما به دلیل مسائل بودجه و شرایط فراوری اغلب آنچه در ذهن طراحان دکور خلق می شود کمتر به مرحله اجرا می رسد.

با این حال هنوز هم بعضی از برنامه های تلویزیونی به دلیل دکور مناسب و جذاب و چشم نوازی که دارند توانسته اند مورد توجه مخاطبان قرار گرفته و عنوان دکور برگزیده را از آن خود نمایند. از جمله دکور ویژه برنامه تحویل سال شبکه دو سال 91 که احسان علیخانی مجری آن برنامه بود و مهدی هاشمی طراحی دکور آن را برعهده داشت. اما نکته مهم در این میان سرنوشت دکور هایی است که با هزینه های هنگفت و کوشش بسیار طراحان ساخته می شود و پس از استفاده در یک برنامه چند ماهه و حتی چند هفته ای به مرحله بازیافت می رسد و به نوعی می توان گفت پول هایی است که به هدر می رود. از این رو جام جم گزارشی پیرامون این موضوع داشته و با یکی از طراحان دکور پرکار و یک تهیه نماینده گفت وگویی داشته که در ادامه می خوانید:

دکور بخش مهمی از یک برنامه تلویزیونی محسوب می شود. اما گاهی به قدری جنجال برانگیز می شود که می توان گفت از خود برنامه مهم تر می شود! به عنوان مثال تا زمانی که برنامه ماه عسل روی آنتن می رفت، همه کنجکاو بودند که ببینند ماه عسل سال جاری چه دکوری دارد. این قضیه برای احسان علیخانی، تهیه نماینده برنامه هم خیلی مهم بود.

از این رو پیمان قانع، رنگ ها و المان های متفاوتی را همه ساله در طراحی دکور این برنامه به کار می برد. یا برنامه تب تاب که با توجه به مضمون برنامه دکور خاصی داشت.

اگر کمی به عقب تر برگردیم، در سال های گذشته دکور برنامه های کوله پشتی و نیمرخ هم به دلیل فضایی که ایجاد کردند، جزو دکور های به یادماندنی محسوب می شوند؛ بنابراین بحث دکور به قدری برای تهیه نماینده ها اهمیت دارد که حتی همه ساله برای ویژه برنامه های تحویل سال هم از این نظر وارد یک رقابت جدی می شوند.

برنامه های پربیننده، یکی پس از دیگری فراوری و پخش شده و دکور آن ها پس از خاتمه پخش، دکور ها زباله می شوند. این سرنوشت اغلب دکور های برنامه های تلویزیونی است. در این میان بعضی اگر خوش شانس باشند، تبدیل به بازیافت می شوند. البته بعضی دکور ها هم حاصل مواد ضایعات و بازیافتی هستند. از جمله یکی از فصل های برنامه پرمخاطب خندوانه که بهراد جوانبخت مدیر هنری، طراح دکور و لوگوی برنامه از مواد پلاستیکی یکبار مصرف بازیافتی دکور شکیل و جالبی را طراحی کرد که اولین دکور بازیافتی جهان محسوب می شود. دکور این فصل از برنامه خندوانه را می توان به عنوان یکی از مقرون به صرفه ترین دکور های صحنه دانست که علاوه بر فرهنگسازی استفاده درست و بازیافت زباله ها به ما نشان می دهد که می توان با کمترین هزینه دکوری زیبا و تاثیرگذار داشت. با این حال اغلب دکور برنامه های تلویزیونی دور ریخته می شوند و طبق گفته طراحان دکور به هیچ عنوان قابل استفاده برای برنامه های دیگر نیستند.

مهدی هاشمی یکی از طراحان دکور حرفه ای است که سالهاست با برنامه های بسیاری همکاری داشته است؛ از جمله برنامه های پربیننده ای، چون فرمول یک، خندوانه، دورهمی، برنده باش، هوش برتر و وقتشه. ضمن این که او نخستین طراح دکوری در تلویزیون است که برای نخستین بار طراحی نورپردازی در دکور را انجام داد.

وی در پاسخ به این سوال که تا چه حد طراحان دکور برنامه های تلویزیونی نگاهی جدی نسبت به این کار دارند گفت: طراحان دکوری که در حال حاضر در ایران فعالیت می نمایند، قطعا هر کدام نگاه جدی به این مقوله دارند. اما این که تا چه حد به کار خود اهمیت می دهند مساله مهمی است. من فکر می کنم همه طراحان کوشش خود را به کار می گیرند تا کار خوبی ارائه بدهند. اما باید دید کار خوب از نظر هر کسی چه معنایی دارد و این که صرفا زیبایی ملاک طراحی خوب است یا معنا و مفهومی در پشت این زیبایی وجود دارد. من فکر می کنم به جز تعداد معدودی از دوستان T نگاه سایر همکاران در این زمینه مدلسازی یا کپی از دکور برنامه های دیگر است. برای من جالب است که آن هایی که مدلسازی یا کپی برداری می نمایند، هیچ واکنشی را برنمی انگیزند. وی ادامه داد: من هر کاری را که انجام می دهم، به لحاظ موضوعی مطالعه می کنم تا دکور به لحاظ مفهومی ارتباط بارزی با برنامه داشته باشد. ضمن این که کوشش می کنم المانی از یک بنای تاریخی داشته باشد. به نظرم خیلی مساله مهمی است که دکور ریشه دار باشد.

طراح دکور برنامه پشت صحنه همچنین درباره تاثیرات منفی تحریم و بالا رفتن قیمت ها روی کار خود نیز مطرح کرد: درخصوص بحث هزینه ها نکته ای که وجود دارد با توجه به برنامه ریزی های اقتصادی که انجام می شود، مبلغی که از طرف شبکه یا تهیه نماینده برای این بخش از کار در نظر گرفته می شود، اساسا مبلغ کم و ناچیزی است؛ با توجه به این که ما یک دکور را خلق می کنیم و صفر تا صد آن را می سازیم؛ بنابراین مواد مصرفی برای چگونگی طراحی ما نقش مهمی دارد. نکته ای که در این میان وجود دارد این است که در این زمینه دست ما خیلی بسته است. نکته مهم تر این که حدود 70 تا 80 درصد از بودجه ای که برای دکور مشخص شده، هزینه ساخت دکور می شود. از طرف شبکه یا تهیه نماینده وقتی بودجه ای اعلام می شود، در حقیقت دست طراح دکور بسته می شود. با توجه به این که هر طراحی هم دستمزد متفاوتی با دیگری دارد که به تجربه و رزومه او برمی شود؛ بنابراین وقتی ما وارد یک چالش اقتصادی این چنینی می شویم، عملا دست ما بسته می شود. به این دلیل دوستانی که کار ارزیابی انجام می دهند، در این زمینه دچار اشتباه می شوند و بودجه ای را که برای این کار مشخص می نمایند، برای دکور کافی نیست.

هاشمی در ادامه درباره سرنوشت دکور ها بعد از خاتمه برنامه ها نیز شرح داد: دکور یک برنامه که ساخته شده، عملا برای استفاده در برنامه های دیگر نشدنی است و این امکان وجود ندارد. فقط به درد بازیافت می خورد. من فکر می کنم تنها راه ممکن این است که به جای ساخت مثلا صد برنامه، 60 برنامه با کیفیت بالا بسازیم، اما به مدت طولانی تری روی آنتن باشد تا هزینه ای که صرف ساخت و طراحی دکور ها شده هدر نرود. البته با این تفاوت که به لحاظ کیفی برنامه های بسیار خوب و با مفهوم و جذابی باشد که قابلیت چند سال روی آنتن بودن را داشته باشد. چون در همه جای جهان این اتفاق می افتد و بعضی برنامه ها به صورت طولانی مدت پخش می شود.

احسان ارغوانی تهیه نماینده برنامه هایی چون: امروز هنوز تموم نشده، امروزی ها، شهر باران و به وقت شب و بوی عیدی درباره هزینه ساخت دکور برنامه های تلویزیونی به جام جم گفت: واقعیت این است با توجه به افزایش قیمت ها بیشتر اوقات تهیه نماینده از کد های دیگر برای برطرف مشکل بودجه یاری می گیرد. یعنی به نوعی از مخارج دیگر کم می کنیم تا به هزینه دکور اضافه کنیم. به عنوان مثال از دستمزد مجری کم می کنیم تا به دکوری که می خواهیم برسیم.

وی درباره زمانی که صرف ساخت دکور می شود هم شرح داد: از زمان طرح و ایده تا اجرا و ساخت دکور حدود یکی دو ماه کار به طول می انجامد. البته من فقط با یکی دو نفر در این زمینه همکاری می کنم؛ بنابراین ایده هایم را با طراح مطرح می کنم و متناسب با آنچه که در مشورت به توافق رسیده ایم، درباره کم و کیف کار گپ می زنیم تا به مرحله ساخت برسد.

ارغوانی همچنین درباره سرنوشت دکور برنامه ها نیز بیان نمود: متاسفانه به این دلیل که ما استودیویی برای جمع آوری دکور ها نداریم، بعد از هر برنامه دکور ها تخریب می شود و اصلا قابل استفاده برای برنامه های دیگر نیست. ضمن این که باید هزینه هم بکنیم تا دکور ها را از استودیو خارج نمایند و دور بریزند. وی که این روز ها در تدارک یک برنامه و یک مسابقه هم هست، در خاتمه گفت: واقعیت این است که جهان به سمت و سویی رفته که در برنامه های تلویزیونی دکور چیزی به معنای چوب و تخته و آهن نیست و بیشتر به سمت نمایشگردیواری و طراحی نور رفته است. متاسفانه به دلیل این که ما استودیو هایی نداریم که مجهز به نمایشگر دیواری باشد، ناچاریم به سمت همان چوب و تخته برگردیم. اگر این امکان برای ما هم در استودیو ها وجود داشت، می توانستیم دکور های امروزی و شیک با کمترین هزینه نسبت به دکور های چوبی داشته باشیم. از طرفی در این صورت می توانند دکور های ماندگاری هم باشند. اما وقتی این امکانات را نداریم مجبوریم با چوب کار کنیم و پس از خاتمه برنامه هم دکور را دور بریزیم.

منبع: روزنامه جام جم

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "پس از اتمام برنامه های مختلف چه سرنوشتی در انتظار دکور های آنهاست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پس از اتمام برنامه های مختلف چه سرنوشتی در انتظار دکور های آنهاست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید